۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۵۶۵۷۱۴
مفتی مصر:

تضعیف حکومت اسلامی جایز نیست | صدور حکم جهاد در اختیار «ولی أمر» است

مفتی مصر با بیان آنکه صدور حکم جهاد و یا جنگ تنها به اختیار حاکمان است، تضعیف حکومت اسلامی را موجب مجازات و عقوبت دانست.
شوقی علام مفتی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ شوقی علام مفتی مصر در برنامه روزانه «همراه با مفتی» اشتباه در فهم و فقدان الگوی صحیح استنباط احکام شرعی را از مهمترین دلایل کج فهمی گروهک‌های تروریستی و افراطی از آموزه‌های اسلام دانست.

شیخ علام تاکید کرد که گروهک‌های افراطی و تروریستی به دلیل بی‌اطلاعی از قواعد و اصول فهم و تبیین نصوص دینی هدف و غایت قول، فعل و رفتار پیامبر اکرم(ص) را به درستی درک نکرده و همین امر سبب صدور احکام تکفیری از سوی آنان شده است.

وی افزود: امام قرافی در کتاب «احکامی پیرامون تمییز فتواها از احکام» افعال پیامبر اکرم(ص) را به چهار دسته تقسیم کرده است. به عقیده وی گاهی فعل و رفتار رسول گرامی اسلام به مقتضای آن است که ایشان مبلّغ اوامر و نواهی پروردگار هستند و گاهی رفتار ایشان به مقتضای مقام قضاوت، مقام فتوا و یا مقام ولایت و امامت مسلمانان است.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: فقدان فقه حکومتی به وضوح در میان جریان‌های اسلام‌گرای رادیکال به چشم می‌خورد زیرا آنان گمان می‌کنند که احکام یکسان است در حالی که برخی احکام مختص به حکومت‌داری است برای نمونه نظام وقف در اسلام از ابتدایی‌ترین نظام‌های اسلامی است که بسیاری از احکام فقه حکومتی در آن تبلور یافته است.

عالم اهل سنت مصر اظهار داشت: سلب ویژگی‌های مختص به ولی امر و محدود ساختن وی و یا رقابت با ولی امر برای تصاحب حکومت و نیز تضعیف حکومت به اجماع فقها مجازات دارد و این به معنای ضرورت حفظ حکومت است اما افراط گرایان مدعی هستند که تنها آنان به فهم شریعت دست یافته و مجریان حقیقی اسلام بوده و تنها آنان مسلمان و دیگران کافر هستند.

وی ادامه داد: مساله صدور حکم به جنگ و جهاد تنها در حیطه اختیارات حاکمان و «ولی امر» است و در هیچ شرایطی گروه و یا جریانی حق صدور حکم جنگ و جهاد ندارد بلکه این دولت است که شرایط، مکان و زمان و چگونگی جنگ و یا جهاد را معین می‌کند.

شیخ علام با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر آنکه «اسلام با سلاح و جنگ گسترش یافته» این سخن را مخالف با ادله شرعی و رخدادهای تاریخی دانسته و تصریح کرد: اسلام دین رحمت و عطوفت است نه دین کشتار و خونریزی. هنگامی که مصر به دست مسلمانان فتح شد هیچ اجباری برای مسلمان شدن مسیحیان در میان نبود و حتی پس از یکسال از فتح مصر جمعیت مسلمانان کمتر از 3% بوده است./981/ب921

ارسال نظرات